Unit DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY

Course
Philosophy and psychological science and techniques
Study-unit Code
GP003490
Curriculum
In all curricula
CFU
12
Course Regulation
Coorte 2021
Offered
2021/22
Type of study-unit
Obbligatorio (Required)
Type of learning activities
Attività formativa integrata

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY I FORM

Code GP003499
CFU 6
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline scientifiche demoetnoantropologiche, pedagogiche, psicologiche e economiche
Academic discipline M-PSI/04
Type of study-unit Obbligatorio (Required)

Cognomi A-C

CFU
6
Teacher
Aurora Vecchini
Teachers
  • Aurora Vecchini
Hours
  • 36 ore - Aurora Vecchini
Language of instruction
Italian
Contents
The origins of developmental psychology. Theories of psychological development.
Reference texts
- Santrock J.W. (2017), Child Development, McGraw-Hill, New York.
- Bronfenbrenner U. (2005), Making human beings human: bio-ecological perspectives on human development, Thousand Oaks, California.
- Ferrari P.F., Rizzolatti G. (2015), New frontiers in mirror neurons research, Oxford University Press.
- Hethrington E,M., Blechman E.A. (2016), Stress, coping and resiliency in children and families, Taylor & Francis Let.
- Sternberg R.J. (2012), International Handbook of intelligence, Cambridge University Press.
Educational objectives
The main goal is to provide student with knowledge and skill on the topics of the psychology of the development life-span in particular on the current scientific approaches multi causal. Such knowledge and skills need to be acquired for a proper comparison between typical and atypical development.
Prerequisites
In order to understand more effective corse content, it is necessary that the student has same knowledge of general psychology.
Teaching methods
All topic of the course will be presented in the classroom with the support of slide. Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and some clinical cases.
Learning verification modality
Written test
Extended program
Introduction: the origins of developmental psychology. Piaget's theory. The psychoanalytic theories of Freud and Erickson. Vygotsky and the socio-cultural approach. Biological approaches. Contemporary theories. Reflections

Cognomi D-L

CFU
6
Teacher
Michele Capurso
Teachers
  • Michele Capurso
Hours
  • 36 ore - Michele Capurso
Language of instruction
Italian
Contents
Le origini della psicologia dello sviluppo psicologico. Le teorie dello sviluppo psicologico.
Reference texts
- Santrock J.W. et al. (2021), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.
Educational objectives
L'obiettivo principale è quello di fornire agli studenti conoscenze e competenze sugli argomenti più attuali della psicologia dello sviluppo nel ciclo di vita, in particolare sugli approcci scientifici multicausali. Tali conoscenze e competenze devono essere maturate anche in seno al confronto tra sviluppo tipico e sviluppo atipico.
Prerequisites
Al fine di comprendere con maggior efficacia i contenuti del corso, è necessario che lo studente abbia maturato alcune conoscenze di psicologia generale.
Teaching methods
Metodi didattici:
Il corso è organizzato nel seguente modo:
- lezioni frontali sui temi indicati nel programma;
- proiezione di filmati e di video relativi ai principali temi trattati;
- Esercitazioni individuali e in piccoli gruppi, da svolgere in aula o nelle ore di studio, volte ad approfondire e verificare la possibile reale applicazione dei temi tratti.
Other information
ATTENZIONE: Questo corso non è selezionabile quale esame a scelta per la maturazione dei 24 CFU necessari per l'accesso ai concorsi per docente della scuola secondaria di primo e secondo grado.
Learning verification modality
Prova scritta.
Per informazioni sui servizi di supporto agli studenti con disabilità e/o DSA visita la pagina http://www.unipg.it/disabilità-e-dsa
Extended program
Introduzione. Le origini della psicologia dello sviluppo. La teoria di Piaget. Le teorie psicoanalitiche: Freud e Erickson. Vygotskij e l'approccio socio-culturale. Gli approcci biologici. Le teorie contemporanee. Riflessioni.

Cognomi M-P

CFU
6
Teacher
Alvaro Paolacci
Teachers
  • Alvaro Paolacci
Hours
  • 36 ore - Alvaro Paolacci

Cognomi Q-Z

CFU
6
Teacher
Andrea Baroncelli
Teachers
  • Andrea Baroncelli
Hours
  • 36 ore - Andrea Baroncelli
Language of instruction
Italian
Contents
Introduction to developmental psychology from a life cycle perspective, with attention to traditional theories and the most recent ecological theories. Methods and techniques for the study of development; the various models to explain the interactions between hereditary factors and the environment. Prenatal development, birth, physical, motor, and perceptual development. Processes concerning cognitive development, with attention to the dynamics of typical development and atypical development.
Reference texts
• Miller P.H. (2019), Teorie dello sviluppo psicologico. Il Mulino, Bologna. ISBN: 9788815284686
• AA.VV. (2022). Elementi di psicologia dello sviluppo. McGraw Hill. ISBN: 9781307808414
• Kloep, M., Hendry, L. B., Sica, L. S., & Aleni Sestito, L. (2021). Lo sviluppo nel ciclo di vita. Cambiamenti, sfide e transizioni. Il Mulino. ISBN: 9788815293725.
• The materials provided by the professor
Educational objectives
Provide an updated framework on the most current topics of developmental psychology from the perspective of the life cycle, with reference to both typical and atypical development. To stimulate a critical reflection that goes beyond the notional knowledge of the topics. Promote a technical language to communicate clearly with specialist and non-specialist interlocutors.
Prerequisites
Basics of general psychology.
Teaching methods
Frontal lessons, individual and group exercises.
Other information
-
Learning verification modality
Written examination
Extended program
Introduction to developmental psychology from a life cycle perspective: theoretical and methodological approaches to the study of human development. Prenatal development, birth, physical, motor, and perceptual development. Cognitive development. development.

DEVELOPMENTAL PSYCHOLOGY II FORM

Code GP003500
CFU 6
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline scientifiche demoetnoantropologiche, pedagogiche, psicologiche e economiche
Academic discipline M-PSI/04
Type of study-unit Obbligatorio (Required)

Cognomi A-C

CFU
6
Teacher
Aurora Vecchini
Teachers
  • Aurora Vecchini
Hours
  • 36 ore - Aurora Vecchini
Language of instruction
Italian
Contents
The nature of childhood development
Reference texts
The book are shown in the first form
Educational objectives
At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories
Prerequisites
In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology
Teaching methods
Classroom lectures on all course topic with slide support. Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases
Learning verification modality
Written test
Extended program
Information processing approach. Psychometric approach. Emotional and affective development. The self and the development of identity. The social contexts of development.

Cognomi D-L

CFU
6
Teacher
Michele Capurso
Teachers
  • Michele Capurso
Hours
  • 36 ore - Michele Capurso
Language of instruction
Italian
Contents
Analisi approfondita di alcune delle scuole di pensiero che hanno fornito alla psicologia dello sviluppo i suoi paradigmi teorici principali
Reference texts
Miller P.H. (2019), Teorie dello sviluppo psicologico. Il Mulino, Bologna.
Prerequisites
Aver maturato una conoscenza di base delle dinamiche e dei processi dello sviluppo umano (si veda il modulo 1).
Teaching methods
Metodi didattici:
Il corso è organizzato nel seguente modo:
- lezioni frontali sui temi indicati nel programma;
- proiezione di filmati e di video relativi ai principali temi trattati;
- Esercitazioni individuali e in piccoli gruppi, da svolgere in aula o nelle ore di studio, volte ad approfondire e verificare la possibile reale applicazione dei temi tratti.
Other information
ATTENZIONE: Questo corso non è selezionabile quale esame a scelta per la maturazione dei 24 CFU necessari per l'accesso ai concorsi per docente della scuola secondaria di primo e secondo grado.
Learning verification modality
Esame scritto.
Extended program
La teoria degli stadi cognitivi di Piaget e i neopiagetiani. - II. Le teorie psicoanalitiche di Freud e di Erikson. - III. Vygotskij e l’approccio socioculturale. - IV. Gli approcci biologici: etologia, neuroscienze dello sviluppo e genetica. – V. La teoria dell’apprendimento sociale. - VI. La teoria dell’elaborazione dell’informazione. - VII. La teoria dello sviluppo percettivo di Eleanor Gibson. - VIII. Teorie contemporanee: temi e prospettive.

Cognomi M-P

CFU
6
Teacher
Alvaro Paolacci
Teachers
  • Alvaro Paolacci
Hours
  • 36 ore - Alvaro Paolacci

Cognomi Q-Z

CFU
6
Teacher
Andrea Baroncelli
Teachers
  • Andrea Baroncelli
Hours
  • 36 ore - Andrea Baroncelli
Language of instruction
Italian
Contents
Theories and processes concerning emotional-affective and social development, with attention to the dynamics of typical development and atypical development.
Reference texts
See Form I
Educational objectives
Provide an updated framework on the most current topics of developmental psychology from the perspective of the life cycle, with reference to both typical and atypical development. To stimulate a critical reflection that goes beyond the notional knowledge of the topics. Promote a technical language to communicate clearly with specialist and non-specialist interlocutors.
Prerequisites
Topics related to Form I
Teaching methods
Frontal lessons, individual and group exercises.
Other information
-
Learning verification modality
See Form I
Extended program
Emotional-affective development. Social development. Emerging themes and perspectives in the study of human development.
Condividi su