Unit TEACHING OF MATHEMATICS

Course
Primary teacher education
Study-unit Code
A000594
Curriculum
In all curricula
CFU
7
Course Regulation
Coorte 2021
Offered
2022/23
Type of study-unit
Obbligatorio (Required)
Type of learning activities
Attività formativa integrata

TEACHING OF MATHEMATICS

Code A000596
CFU 6
Teacher Fabio Pasticci
Teachers
  • Fabio Pasticci
Hours
  • 36 ore - Fabio Pasticci
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline matematiche
Academic discipline MAT/04
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Language of instruction Italian
Contents COME INSEGNARE AI BAMBINI DELLA SCUOLA ELEMENTARE I SEGUENTI ARGOMENTI:
Insiemi e cenni di Logica; L'insieme dei numeri naturali e loro proprietà; Le 4 operazioni IN COLONNA; LE FRAZIONI; DECOMPOSIZIONE IN FATTORI PRIMI;potenze; i Radicali; Numeri primi, interi e razionali; Le proporzioni e le percentuali; I numeri reali; Il piano cartesiano e lo spazio tridimensionale; Calcolo letterale: espressioni ed equazioni; Risoluzione di alcuni problemi elementari; Relazioni d'ordine e di equivalenza; Le funzioni lineari; Le progressioni aritmetiche.
ESERCIZI VARI (MOLTO BENE) DA FARE MOLTO ACCURATAMENTE E CON TUTTE LE SPIEGAZIONI PARTICOLAREGGIATE.
Reference texts Dispense fornite dal docente
Educational objectives analysing and planning teaching sequences relative
to the topics of the course
Prerequisites None
Teaching methods Individual and group-work activities and exercises
on mathematics problems; brain storming, problem
solving
Other information None
Learning verification modality Oral examination starting from a work on a topic
chosen by the student with the support of the
teacher.
Extended program COME INSEGNARE AI BAMBINI DELLA SCUOLA ELEMENTARE I SEGUENTI ARGOMENTI:
Insiemi e cenni di Logica; L'insieme dei numeri naturali e loro proprietà; Le 4 operazioni IN COLONNA; LE FRAZIONI; Le potenze; i Radicali; Numeri primi, interi e razionali; Le proporzioni e le percentuali; I numeri reali; Il piano cartesiano e lo spazio tridimensionale; Calcolo letterale: espressioni ed equazioni; Risoluzione di alcuni problemi elementari; Relazioni d'ordine e di equivalenza; Le funzioni lineari; Le progressioni aritmetiche.
ESERCIZI VARI (MOLTO BENE) DA FARE MOLTO ACCURATAMENTE E CON TUTTE LE SPIEGAZIONI PARTICOLAREGGIATE.

LABORATORY FOR TEACHING OF MATHEMATICS

Code A000595
CFU 1
Teacher Nicla Palladino
Teachers
  • Nicla Palladino
Hours
  • 15 ore - Nicla Palladino
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline matematiche
Academic discipline MAT/04
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Language of instruction Italian
Contents The aim is to integrate the Mathematics Education course with laboratory activities and software use.
The pedagogical methodologies in the Didactics course will be applied
Reference texts Palladino, Palladino, Lombardi; Algoritmi elementari
del calcolo aritmetico e algebrico. Tradizione e
modernità. Bologna, Pitagora 2005.
Educational objectives analysing and planning teaching sequences relative
to the topics of the course
Prerequisites Basic knowledge of sets, operations, algebra,
elementary geometry
Teaching methods Individual and group-work activities and exercises
on mathematics problems; brain storming, problem
solving
Other information Per approfondire: Materiale didattico in rete sul sito del G.R.I.M. (Gruppo di Ricerca insegnamento/Apprendimento delle
Matematiche): http://dipmat.math.unipa.it/~grim/matdit.htm e dal sito
https://rsddm.dm.unibo.it/
Learning verification modality Oral examination starting from a work on a topic
chosen by the student with the support of the
teacher.
Extended program Particular topics of the school curriculum will be chosen to be explored and to develop learning units
Condividi su