Unit TEACHING OF MATHEMATICS
- Course
- Primary teacher education
- Study-unit Code
- A000594
- Curriculum
- In all curricula
- CFU
- 7
- Course Regulation
- Coorte 2021
- Offered
- 2022/23
- Type of study-unit
- Obbligatorio (Required)
- Type of learning activities
- Attività formativa integrata
TEACHING OF MATHEMATICS
Code | A000596 |
---|---|
CFU | 6 |
Teacher | Fabio Pasticci |
Teachers |
|
Hours |
|
Learning activities | Caratterizzante |
Area | Discipline matematiche |
Academic discipline | MAT/04 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Language of instruction | Italian |
Contents | COME INSEGNARE AI BAMBINI DELLA SCUOLA ELEMENTARE I SEGUENTI ARGOMENTI: Insiemi e cenni di Logica; L'insieme dei numeri naturali e loro proprietà; Le 4 operazioni IN COLONNA; LE FRAZIONI; DECOMPOSIZIONE IN FATTORI PRIMI;potenze; i Radicali; Numeri primi, interi e razionali; Le proporzioni e le percentuali; I numeri reali; Il piano cartesiano e lo spazio tridimensionale; Calcolo letterale: espressioni ed equazioni; Risoluzione di alcuni problemi elementari; Relazioni d'ordine e di equivalenza; Le funzioni lineari; Le progressioni aritmetiche. ESERCIZI VARI (MOLTO BENE) DA FARE MOLTO ACCURATAMENTE E CON TUTTE LE SPIEGAZIONI PARTICOLAREGGIATE. |
Reference texts | Dispense fornite dal docente |
Educational objectives | analysing and planning teaching sequences relative to the topics of the course |
Prerequisites | None |
Teaching methods | Individual and group-work activities and exercises on mathematics problems; brain storming, problem solving |
Other information | None |
Learning verification modality | Oral examination starting from a work on a topic chosen by the student with the support of the teacher. |
Extended program | COME INSEGNARE AI BAMBINI DELLA SCUOLA ELEMENTARE I SEGUENTI ARGOMENTI: Insiemi e cenni di Logica; L'insieme dei numeri naturali e loro proprietà; Le 4 operazioni IN COLONNA; LE FRAZIONI; Le potenze; i Radicali; Numeri primi, interi e razionali; Le proporzioni e le percentuali; I numeri reali; Il piano cartesiano e lo spazio tridimensionale; Calcolo letterale: espressioni ed equazioni; Risoluzione di alcuni problemi elementari; Relazioni d'ordine e di equivalenza; Le funzioni lineari; Le progressioni aritmetiche. ESERCIZI VARI (MOLTO BENE) DA FARE MOLTO ACCURATAMENTE E CON TUTTE LE SPIEGAZIONI PARTICOLAREGGIATE. |
LABORATORY FOR TEACHING OF MATHEMATICS
Code | A000595 |
---|---|
CFU | 1 |
Teacher | Nicla Palladino |
Teachers |
|
Hours |
|
Learning activities | Caratterizzante |
Area | Discipline matematiche |
Academic discipline | MAT/04 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Language of instruction | Italian |
Contents | The aim is to integrate the Mathematics Education course with laboratory activities and software use. The pedagogical methodologies in the Didactics course will be applied |
Reference texts | Palladino, Palladino, Lombardi; Algoritmi elementari del calcolo aritmetico e algebrico. Tradizione e modernità. Bologna, Pitagora 2005. |
Educational objectives | analysing and planning teaching sequences relative to the topics of the course |
Prerequisites | Basic knowledge of sets, operations, algebra, elementary geometry |
Teaching methods | Individual and group-work activities and exercises on mathematics problems; brain storming, problem solving |
Other information | Per approfondire: Materiale didattico in rete sul sito del G.R.I.M. (Gruppo di Ricerca insegnamento/Apprendimento delle Matematiche): http://dipmat.math.unipa.it/~grim/matdit.htm e dal sito https://rsddm.dm.unibo.it/ |
Learning verification modality | Oral examination starting from a work on a topic chosen by the student with the support of the teacher. |
Extended program | Particular topics of the school curriculum will be chosen to be explored and to develop learning units |