Unit HEALTH MANAGEMENT SCIENCE 2
- Course
- Nursing and midwifery sciences
- Study-unit Code
- 50A00083
- Curriculum
- In all curricula
- Teacher
- Emira Maria Ayroldi
- CFU
- 6
- Course Regulation
- Coorte 2023
- Offered
- 2024/25
- Type of study-unit
- Obbligatorio (Required)
- Type of learning activities
- Attività formativa integrata
PHARMACOVIGILANCE (MOD. 1)
Code | 50A00084 |
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CFU | 1 |
Teacher | Emira Maria Ayroldi |
Teachers |
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Hours |
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Learning activities | Caratterizzante |
Area | Scienze biomediche |
Academic discipline | BIO/14 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
PHARMACOVIGILANCE (MOD. 2)
Code | 50A00085 |
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CFU | 1 |
Teacher | Emira Maria Ayroldi |
Teachers |
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Hours |
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Learning activities | Caratterizzante |
Area | Scienze biomediche |
Academic discipline | BIO/14 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
PLANNING AND EVALUATION OF NURSING CARE PROCESSES
Code | 50A00086 |
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CFU | 1 |
Teacher | Emira Maria Ayroldi |
Teachers | |
Hours |
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Learning activities | Caratterizzante |
Area | * scienze infermieristiche |
Academic discipline | MED/45 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
PLANNING AND EVALUATION OF MIDWIFE CARE PROCESSES
Code | 50A00087 |
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CFU | 1 |
Teacher | Speranza Pelucchi |
Teachers |
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Hours |
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Learning activities | Caratterizzante |
Area | * scienze ostetriche |
Academic discipline | MED/47 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Language of instruction | Italian |
Contents | Organizzazione per processi: progettazione, pianificazione e programmazione. Core Process e Core Support: la catena fornitore-cliente. Gestione per processi e mappatura dei processi. Processi di assistenza ostetrica. Gravidanza fisiologica e Linee Guida ministeriali: organizzazione di un ambulatorio a conduzione ostetrica. Interruzione volontaria di gravidanza: percorso assistenziale all'IVG ed integrazione territorio-ospedale. Strumenti di valutazione di un processo. |
Reference texts | E. Rosemary Buckley, 2009. La qualità nell'assistenza ostetrica. McGraw-Hill. M. Guana,2011. La disciplina ostetrica. Teoria, pratica e organizzazione della professione. McGraw-Hill. Calamandrei,2015. Manuale di Management per le professioni sanitarie. McGraw-Hill Education. F. Manca, E.D. Angius,2018. Management e Performance nella Sanità Pubblica. IPSOA Innovative Management. |
Educational objectives | Lo scopo dell'insegnamento è di far acquisire allo studente le competenze manageriali per la progettazione e la valutazione dei processi di assistenza ostetrica. Al termine del corso lo studente sarà in grado di applicare le conoscenze acquisite nei seguenti ambiti: -Organizzazione per processi -Gestione dei processi di assistenza ostetrica -Valutazione dei processi di assistenza ostetrica progettati mediante l'utilizzo degli strumenti acquisiti -Riprogettazione migliorativa o innovativa |
Prerequisites | Nessuno |
Teaching methods | Lezioni frontali con proiezione di presentazioni Power Point. |
Other information | Nessuna |
Learning verification modality | Esame scritto. |
Extended program | MODULO 1: Classificazione dei processi e progettazione dei processi di assistenza ostetrica. MODULO 2: Analisi di contesto di un'U.O. di Ostetricia. MODULO 3: Gravidanza fisiologica e Linee Guida ministeriali: organizzazione di un ambulatorio a conduzione ostetrica. MODULO 4: IVG e Legge 194/78: il percorso assistenziale. MODULO 5: Strumenti di valutazione dei processi. |
TOOLS FOR SECURITY AND RISK MANAGEMENT
Code | 50A00088 |
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CFU | 1 |
Teacher | Emira Maria Ayroldi |
Teachers |
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Hours |
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Learning activities | Caratterizzante |
Area | * scienze infermieristiche |
Academic discipline | MED/45 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Language of instruction | Italian |
Contents | Basic concepts of Risk Management Risk management and cognitive model Pro-active analysis tools Re-active analysis tools |
Reference texts | Students will be provided with didactic handouts for the study of the topics covered. In-depth texts will be recommended to students in relation to specific requests and sensitivities. |
Educational objectives | To acquire the knowledge of the basic methodology of Risk Management.Making students able to apply, on simple cases, the tools of pro-active and re-active analysis. |
Prerequisites | Basic knowledge of professional responsibility in the health sector. |
Teaching methods | Frontal lesson stimulating the active participation of students. |
Other information | Students are guaranteed constant email contact, during and after teaching. |
Learning verification modality | Written paper aimed at demonstrating the applicative ability of the concepts, knowledge and tools dealt with. |
Extended program | Risk Management as a Clinical Governance tool Risk Management methodology: from the fight against errors to the cognitive model Cognitive model tools: risk mapping, incident reporting, litigation analysis Pro-active tools: FMEA Re-active tools: RCA |
Obiettivi Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile | 3 - Health and well-being |
THEORY AND PRACTICE OF PLANNING AND HEALTH ORGANIZATION
Code | 50A00089 |
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CFU | 1 |
Teacher | Giuseppe De Filippis |
Teachers |
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Hours |
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Learning activities | Caratterizzante |
Area | Scienze del management sanitario |
Academic discipline | MED/42 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |