TITOLO DEL BREVETTO

Prion protein ligands as therapeutic agents for neurodegeneratives disorders

STATO

Disponibile

NUMERO DOMANDA DI PRIORITA’

priorità USA - 14/419,797

DATA DI PRIORITÀ

06/08/2013

FASE

PCT convalidato in USA

DIPARTIMENTO

Dipartimento di Scienze Farmaceutiche

AUTORI

Maria Letizia Barreca, Nunzio Iraci, Emiliano Biasini, David Harris, Aaron Beeler, Brian Fluharty, Oscar Ingham

CO-TITOLARI

Università degli Studi di Perugia (30%) -  Boston University (70%)

DESCRIZIONE

The invention provides compositions and methods for treatment of neurodegenerative diseases or disorders, particularly neurodegenerative diseases and disorders associated with protein aggregation. The present invention is based on the discovery of binding regions on the surface of PrPc, referred to as PrPc Binding Domains (PBD). In particular, the inventors have identified six different binding regions on PrPc, referred to herein as PrP-binding domain-1 (PBD-1), PrP-binding domain-2 (PBD-2), PrP-binding domain-3 (PBD-3), PrP-binding domain-4 (PBD-4), PrP-binding domain-5 (PBD-5), and PrP-binding domain-6 (PBD-6), herein. The PBD-1 to PBD-6 are each defined by a cluster of amino acids located in the globular domain of the protein, e.g., in the C-terminal half of the protein (i.e., in residues 120-230). One embodiment uses residues 127-226.

CONTATTO

ufficio.ilo@unipg.it

Prof. Loris Lino Maria Nadotti
(Delegato per il settore Brevetti, innovazione e trasferimento tecnologico)