Unit PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT
- Course
- Sciences of education
- Study-unit Code
- 40600006
- Curriculum
- In all curricula
- Teacher
- Alvaro Paolacci
- Teachers
-
- Alvaro Paolacci
- Hours
- 36 ore - Alvaro Paolacci
- CFU
- 6
- Course Regulation
- Coorte 2017
- Offered
- 2018/19
- Learning activities
- Caratterizzante
- Area
- Discipline didattiche e per l'integrazione dei disabili
- Academic discipline
- M-PSI/04
- Type of study-unit
- Obbligatorio (Required)
- Type of learning activities
- Attività formativa monodisciplinare
- Language of instruction
- Italian
- Contents
- The nature of child development. Biological processes.
Cognition and language. - Reference texts
- -Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.
- Polmonari A. (2011) Psicologia dell’adolescenza. Il Mulino. Bologna.
Choose a text from the following:
- Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna.
- Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna.
- Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.
- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.
- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. - Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.
- Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.
- Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.
- Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna.
- Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna.
- Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano.
- Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna.
- Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano. - Educational objectives
- At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories
- Prerequisites
- In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology.
- Teaching methods
- - Classroom lectures on all course topics with slide support;
- Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases - Learning verification modality
- Written Test
- Extended program
- 09/24/2018
Introduction to Developmental Psychology. The nature of child development
09/25/2018
Processes and periods of development. Theories of Development
09/27/2018
Psychoanalytic theory. Freud and the unconscious
10/01/2018
Psycho-social theory of Erikson
10/02/2018
Cognitive theories: Piaget
10/04/2018
Cognitive theories: Piaget
10/08/2018
Socio-cultural Cognitive Theory: Vygotsky
10/09/2017
Classic Conditioning and Operating Conditioning: Pavlov and Skinner
10/11/2018
Piaget theory on Cognitive Development
10/15/2018
Permanence of Object and Constancy of Object
10/16/2018
Theories of Cognitive Development of Vygotsky
10/18/2018
The development of intelligence. Level test: use and abuse
10/22/2018
Theories of Multiple Intelligences
10/23/2018
The language
10/25/2018
Language Development. Biological and environmental factors
10/29/2018
Systems and rules of language
10/30/2018
Emotional and Affective Development
11/05/2018
Emotions. Emotional competence