Unit PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT

Course
Sciences of education
Study-unit Code
40600006
Curriculum
In all curricula
Teacher
Alvaro Paolacci
Teachers
  • Alvaro Paolacci
Hours
  • 36 ore - Alvaro Paolacci
CFU
6
Course Regulation
Coorte 2017
Offered
2018/19
Learning activities
Caratterizzante
Area
Discipline didattiche e per l'integrazione dei disabili
Academic discipline
M-PSI/04
Type of study-unit
Obbligatorio (Required)
Type of learning activities
Attività formativa monodisciplinare
Language of instruction
Italian
Contents
The nature of child development. Biological processes.
Cognition and language.
Reference texts
-Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.
- Polmonari A. (2011) Psicologia dell’adolescenza. Il Mulino. Bologna.

Choose a text from the following:
- Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna.
- Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna.
- Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.
- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.
- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. - Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.
- Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.
- Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.
- Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna.
- Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna.
- Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano.
- Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna.
- Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano.
Educational objectives
At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories
Prerequisites
In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology.
Teaching methods
- Classroom lectures on all course topics with slide support;
- Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases
Learning verification modality
Written Test
Extended program
09/24/2018
Introduction to Developmental Psychology. The nature of child development
09/25/2018
Processes and periods of development. Theories of Development
09/27/2018
Psychoanalytic theory. Freud and the unconscious
10/01/2018
Psycho-social theory of Erikson
10/02/2018
Cognitive theories: Piaget
10/04/2018
Cognitive theories: Piaget
10/08/2018
Socio-cultural Cognitive Theory: Vygotsky
10/09/2017
Classic Conditioning and Operating Conditioning: Pavlov and Skinner
10/11/2018
Piaget theory on Cognitive Development
10/15/2018
Permanence of Object and Constancy of Object
10/16/2018
Theories of Cognitive Development of Vygotsky
10/18/2018
The development of intelligence. Level test: use and abuse
10/22/2018
Theories of Multiple Intelligences
10/23/2018
The language
10/25/2018
Language Development. Biological and environmental factors
10/29/2018
Systems and rules of language
10/30/2018
Emotional and Affective Development
11/05/2018
Emotions. Emotional competence
Condividi su