Unit PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT
- Course
- Sciences of education
- Study-unit Code
- 40600006
- Curriculum
- Educatore professionale socio-pedagogico
- Teacher
- Alvaro Paolacci
- Teachers
-
- Alvaro Paolacci
- Hours
- 36 ore - Alvaro Paolacci
- CFU
- 12
- Course Regulation
- Coorte 2019
- Offered
- 2020/21
- Learning activities
- Caratterizzante
- Area
- Discipline didattiche e per l'integrazione dei disabili
- Academic discipline
- M-PSI/04
- Type of study-unit
- Obbligatorio (Required)
- Type of learning activities
- Attività formativa monodisciplinare
- Language of instruction
- Italian
- Contents
- The nature of child development. Biological processes.
Cognition and language. - Reference texts
- -Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.
-Palmonari A. (2011) Psicologia dell’adolescenza. Il Mulino. Bologna.
Scegliere un testo tra i seguenti:
- Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna.
- Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna.
- Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.
- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.
- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. -
Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.
- Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.
- Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.
- Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna.
- Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna.
- Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano..
- Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano.
- Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna.
- Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano. - Educational objectives
- At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories
- Prerequisites
- In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology.
- Teaching methods
- - Online lectures on all course topics;
- Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases - Learning verification modality
- Written test
- Extended program
- 02/24/2021
Introduction to Developmental Psychology. The nature of child development
02/25/2021
Processes and periods of development. Theories of Development
03/01/2021
Psychoanalytic theory. Freud and the unconscious
03/03/2021
Psycho-social theory of Erikson
03/04/2021
Cognitive theories: Piaget
03/08/2021
Cognitive theories: Piaget
03/10/2021
Socio-cultural Cognitive Theory: Vygotsky
03/11/2021
Classic Conditioning and Operating Conditioning: Pavlov and Skinner
03/15/2021
Piaget theory on Cognitive Development
03/17/2021
Permanence of Object and Constancy of Object
03/18/2021
Theories of Cognitive Development of Vygotsky
03/22/2021
The development of intelligence. Level test: use and abuse
03/24/2021
Theories of Multiple Intelligences
03/25/2021
The language
03/29/2021
Language Development. Biological and environmental factors
03/31/2021
Systems and rules of language
04/01/2021
Emotional and Affective Development
04/07/2021
Emotions. Emotional competence