Unit PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT

Course
Sciences of education
Study-unit Code
40600006
Curriculum
Educatore professionale socio-pedagogico
Teacher
Alvaro Paolacci
Teachers
  • Alvaro Paolacci
Hours
  • 36 ore - Alvaro Paolacci
CFU
12
Course Regulation
Coorte 2019
Offered
2020/21
Learning activities
Caratterizzante
Area
Discipline didattiche e per l'integrazione dei disabili
Academic discipline
M-PSI/04
Type of study-unit
Obbligatorio (Required)
Type of learning activities
Attività formativa monodisciplinare
Language of instruction
Italian
Contents
The nature of child development. Biological processes.
Cognition and language.
Reference texts
-Santrock J.W. (2013), Psicologia dello sviluppo, McGraw-Hill, Milano.
-Palmonari A. (2011) Psicologia dell’adolescenza. Il Mulino. Bologna.

Scegliere un testo tra i seguenti:
- Attili G. (2016), L'amore imperfetto. Perchè i genitori non sono sempre come li vorremmo, Il Mulino, Bologna.
- Aureli T., Perrucchini P., (2014), Osservare e valutare il comportamento del bambino, Il Mulino, Bologna.
- Bonino S., Cattellino E., Ciairano S. (2007), Adolescenti e rischio, Giunti, Firenze.
- Bonino S., Lo Coco A., Tani F. (2012), Empatia. I processi di condivisione delle emozioni, Giunti, Firenze.
- Cornoldi C. (2007), Difficoltà e disturbi dell'apprendimento, Il Mulino, Bologna. -
Farneti P., Savelli L. (2013), La mente imitativa, Franco Angeli, Milano.
- Fava Vizziello G. (2003), Psicopatologia dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Gardner H. (2005), Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Erickson, Trento.
- Gnisci A., Pedon A. (II ed. 2016), Metodologia della ricerca psicologica, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Fondamenti di neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Guidetti V. (a cura di), (II ed. 2016), Neuropsichiatria dell'infanzia e dell'adolescenza, Il Mulino, Bologna.
- Iacoboni M., (2008), I neuroni specchio, Bollati Boringhieri, Torino.
- Inguglia C., Lo Coco A. (2013), Resilienza e vulnerabilità psicologica nel corso dello sviluppo, Il Mulino, Bologna.
- Lucidi F., Alivernini F., Pedon A. (2008), Metodologia della ricerca qualitativa, Il Mulino, Bologna.
- Macchi Cassia V., Valenza E., Simion F. (2012), Lo sviluppo della mente umana, Il mulino, Bologna.
- Mazzoncini B., Musatti L. (2012), I disturbi dello sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano.
- Miller P.H. (2011), Teorie dello sviluppo psicologico, Il Mulino, Bologna - Murray L. (2014), Le prime relazioni del bambino. Dalla nascita ai due anni, i legami fondamentali per lo sviluppo, Raffaello Cortina Editore, Milano..
- Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006), So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano.
- Soresi S., (2007), Psicologia delle disabilità, Il Mulino, Bologna.
- Zanobi M., Usai M.C. (2011), Psicologia della disabilità e dei disturbi dello sviluppo, Franco Angeli, Milano.
Educational objectives
At the end of the course the students will have acquired basic knowledge about the main teaching theories
Prerequisites
In order to understand the contents of the course more effectively, the student must have acquired some knowledge of general psychology.
Teaching methods
- Online lectures on all course topics;
- Presentation, reflection and collective discussion on some of the main experiments and on some clinical cases
Learning verification modality
Written test
Extended program
02/24/2021
Introduction to Developmental Psychology. The nature of child development
02/25/2021
Processes and periods of development. Theories of Development
03/01/2021
Psychoanalytic theory. Freud and the unconscious
03/03/2021
Psycho-social theory of Erikson
03/04/2021
Cognitive theories: Piaget
03/08/2021
Cognitive theories: Piaget
03/10/2021
Socio-cultural Cognitive Theory: Vygotsky
03/11/2021
Classic Conditioning and Operating Conditioning: Pavlov and Skinner
03/15/2021
Piaget theory on Cognitive Development
03/17/2021
Permanence of Object and Constancy of Object
03/18/2021
Theories of Cognitive Development of Vygotsky
03/22/2021
The development of intelligence. Level test: use and abuse
03/24/2021
Theories of Multiple Intelligences
03/25/2021
The language
03/29/2021
Language Development. Biological and environmental factors
03/31/2021
Systems and rules of language
04/01/2021
Emotional and Affective Development
04/07/2021
Emotions. Emotional competence
Condividi su