Unit FOOD DESIGN

Course
Design
Study-unit Code
A002522
Location
PERUGIA
Curriculum
In all curricula
Teacher
Giovanna Ramaccini
CFU
8
Course Regulation
Coorte 2022
Offered
2023/24
Type of study-unit
Opzionale (Optional)
Type of learning activities
Attività formativa integrata

ECONOMICS, POLICIES AND FOOD SUSTAINABILITY

Code A002524
Location PERUGIA
CFU 3
Teacher Pierluigi Milone
Teachers
  • Pierluigi Milone
Hours
  • 27 ore - Pierluigi Milone
Learning activities Affine/integrativa
Area Attività formative affini o integrative
Academic discipline AGR/01
Type of study-unit Opzionale (Optional)
Contents Il modulo intende fornire gli elementi di base, inerenti agli approcci economici e alle politiche, finalizzati alla comprensione del nuovo quadro concettuale di sostenibilità alimentare che sta emergendo sempre più nel contesto europeo di produzione, consumo e sicurezza degli alimenti. Un quadro concettuale ripreso negli obiettivi del green deal europeo e nella strategia Farm to Fork messa in atto dalla commissione europea per guidare la transizione verso un sistema alimentare equo, sano e rispettoso dell’ambiente che assume sfaccettature ed espressioni diverse valorizzando l’eterogeneità dei comportamenti e dei territori che lo compongono.
Gli obiettivi formativi sono quelli di fornire allo studente gli strumenti di carattere teorico, analitico e tecnico per analizzare e comprendere i modelli economici e le politiche che sottendono tale transizione e gli spazi che questo processo apre ad evoluzioni concettuali come il food design. Sul lato tecnico sarà richiesto agli studenti di effettuare lavori di gruppo mirati ad approfondire aspetti specifici sulle tematiche affrontate nelle lezioni.

FOOD VISUAL MERCHANDISING

Code A002523
Location PERUGIA
CFU 5
Teacher Giovanna Ramaccini
Teachers
  • Giovanna Ramaccini
Hours
  • 45 ore - Giovanna Ramaccini
Learning activities Caratterizzante
Area Design e comunicazioni multimediali
Academic discipline ICAR/16
Type of study-unit Opzionale (Optional)
Language of instruction Italian
Contents The course aims to convey the role assumed by the design of spaces destined for product display, with specific reference to food, interpreted in its multiple values, from the aesthetic to the symbolic, from the economic to the social.
Reference texts Falcinelli, R. (2014). Critica portatile al visual design: da Gutenberg ai social network. Come informano, narrano e seducono i linguaggi che ci circondano. Torino: Einaudi.

Iannilli, V. M. (2016). Visual merchandising: il senso dello spazio allestito. Bologna: Esculapio.

Mangano, D. (2014). Che cos'è il food design. Roma: Carocci.

Trevisan, M., Pegoraro, M. (2007). Retail design: progettare la shopping experience. Milano: FrancoAngeli.
Educational objectives The aim of the course is to provide students with the tools to analyse, understand and modify food display spaces, both from a material and immaterial point of view. To this end, the course aims, on the one hand, to provide students with theoretical and analytical knowledge, mainly aimed at understanding the evolution of the purposes and methods of food display in different contexts, and, on the other hand, to provide students with technical and design knowledge, mainly aimed at understanding the minimum design criteria as well as the acquisition of a critical capacity necessary for their application.
Teaching methods The course is divided into theoretical lectures and design activities.
Other information The professor will communicate with students for exam results and/or course materials via www.unistudium.unipg.it
Learning verification modality The examination includes an individual oral test focusing on the discussion of theoretical content and the presentation of design activities. These tests are aimed at checking the level of cognitive, critical and relational skills.
Extended program Acquire a knowledge of visual merchandising principles;
acquire knowledge of the criteria for the composition of the set-up space;
acquire a basic knowledge of the techniques used in product design, with particular regard to the most innovative techniques;
develop an awareness with respect to the relationship between the exhibition design and the involvement of the user, with specific reference to the sensory and emotional aspects;
develop an awareness of the potential relationship between the exhibition design and compliance with sustainability principles.
Obiettivi Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile Questo insegnamento concorre alla realizzazione degli obiettivi ONU dell'Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile
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