Unit Environmental Anthropology and Cultural Landscape

Course
Socioanthropological studies for integration and social security
Study-unit Code
A002318
Curriculum
In all curricula
Teacher
Cristina Papa
Teachers
  • Cristina Papa
Hours
  • 36 ore - Cristina Papa
CFU
6
Course Regulation
Coorte 2021
Offered
2021/22
Academic discipline
M-DEA/01
Type of study-unit
Opzionale (Optional)
Type of learning activities
Attività formativa monodisciplinare
Language of instruction
italiano
Contents
Una introduzione ai principali temi e problemi dell' antropologia del
paesaggio a cominciare dalla definizione di paesaggio nella letteratura storico antropologica.Saranno inoltre affrontate le questioni relative alla categoria di antropocene, che identifica l' era geologica dominata dalla specie umana.
Gli studenti frequentanti potranno partecipare ad attività seminariali ed
esercitazioni.
Reference texts
Gli studenti devono studiare 2 libri di cui

1 tra i seguenti
-Carlo Tosco, Il paesaggio come storia, Bologna , Il Mulino
o
-Franco Lai , Antropocene , Firenze, Edit,2020

e un altro libro a scelta tra i seguenti:
-Papa Cristina ( a cura di ) Letture di paesaggi, Milano,Guerini
-Sereni Emilio, Storia del paesaggio agrario italiano, Laterza, 2010
-Camporesi Piero, Le belle contrade, Il Saggiatore, 2016
-Moore Jason W., Antropocene o capitalocene? Ombrecorte, Verona , 2017
Educational objectives
Expected learning results: Knowledge and understanding: knowledge of
the main theoretical orientations in the study of anthropology of the
landscape and the salient stages of development of the discipline. Some
main anthropological categories and problems relating to the
construction of landscapes and their protection and enhancement must
be acquired.
Ability to apply knowledge and understanding: ability of analysis,
synthesis and argumentation; critical and connecting skills, including
interdisciplinary skills - with specific reference to dialogue with
geography, history and heritage disciplines; Autonomy of judgment:
ability of diachronic organization of data, of personal evaluation and of
synchronic use of the skills acquired, also with reference to the sociocultural
analysis of contemporaneity. Communication skills: ability to
communicate knowledge in an appropriate anthropological language.
Learning skills: acquisition of a critical learning method.
Prerequisites
there are no prerequisites
Teaching methods
Frontal lessons, use of video presentation programs, video projection and
subsequent discussion. Students' interventions in seminar activities
Other information
Class attendance is not compulsory but highly recommended.
During the lessons further bibliographical information will be provided for
further information.
Learning verification modality
Class attendance is not compulsory but highly recommended.
During the lessons further bibliographical information will be provided for
further information
Extended program
Nel corso verranno messi in evidenza i principali temi e problemi dell'
antropologia dell' ambiente e del paesaggio. Le questioni relative alla progressiva e veloce mutazione degli equilibri ambientali dovuta all' intensificarsi dello sfruttamento dellel risorse naturali da parte dell' uomo ha condotto a parlare di antropocene come nuova era geologica. Una categoria che sarà problematizzata durante le elezioni. Verrà inoltre esaminata la definizione di paesaggio
nella letteratura antropologica. Verranno discusse le principali normative
che regolano la tutela e la valorizzazione del paesaggio con una
particolare attenzione alle rappresentazioni e alle pratiche del paesaggio
delle popolazioni locali, con un approccio di carattere comparativo.
Gli studenti frequentanti potranno partecipare ad attività seminariali ed
esercitazioni.
Obiettivi Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile
Questo insegnamento concorre alla realizzazione degli obiettivi ONU dell'Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile in particolare riguardo ai punti:
Città e comunità sostenibili
Ridurre le disuguaglianze
La vita sulla terra
Condividi su