Unit ACHITECTURAL COMPOSITION 2

Course
Building engineering and architecture
Study-unit Code
70999916
Curriculum
In all curricula
Teacher
Paolo Verducci
CFU
16
Course Regulation
Coorte 2016
Offered
2018/19
Type of study-unit
Obbligatorio (Required)
Type of learning activities
Attività formativa integrata

ARCHITECTURE AND COMPOSITION 2

Code 70089309
CFU 9
Teacher Paolo Verducci
Teachers
  • Paolo Verducci
Hours
  • 120 ore - Paolo Verducci
Learning activities Caratterizzante
Area Progettazione architettonica e urbana
Academic discipline ICAR/14
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Language of instruction English
Contents The course, which will be supplemented by lectures, workshops, seminar initiatives aimed at deepening the understanding of the complex interactions disciplinary, methodological, technical, cultural and social architecture, is divided into theoretical lectures and practical exercises
Reference texts Riferimenti bibliografici

Verducci P., Strategie progettuali per la riqualificazione e la rigenerazione della città esistente, in ‘Architetture di classe a. Strumenti e metodi progettuali per la realizzazione di edifici a basso impatto ambientale’, a cura di Paolo Verducci, Morlacchi editore, Perugia, 2012.

Verducci P., I primi passi della progettazione architettonica: mente, mano e disegno, in: Verducci P., (a cura di) “Il progetto d’architettura tra ricerca e costruzione”, Morlacchi Editore, Perugia 2010.

Verducci P., Gli strumenti del progetto d'architettura per la costruzione eco-efficiente,in: Verducci P., (a cura di) “Il progetto d’architettura tra ricerca e costruzione”, Morlacchi Editore, Perugia 2010.

Verducci P., La didattica del progetto attraverso i Laboratori di tesi di Laurea: l’architettura consapevole; la valorizzazione dell’esistente; le infrastrutture nel paesaggio, in: Verducci P., (a cura di) “Il progetto d’architettura tra ricerca e costruzione”, Morlacchi Editore, Perugia 2010.

Verducci P., Storia e progetto: riflessioni a margine di un processo evolutivo, in “Il progetto nel recupero”, a cura di Paolo Verducci, Morlacchi Editore, Perugia 2008.

Verducci P., Forma e costruzione. Il significato dei materiali, in “Progetto vs Costruzione. Temi, riflessioni, approcci”, a cura di Paolo Verducci, Gangemi Editore, Roma 2004.

Verducci P., Forme sostenibili. Approcci progettuali e soluzioni costruttive, in “Progetto vs Costruzione. Temi, riflessioni, approcci”, a cura di Paolo Verducci, Gangemi Editore, Roma 2004.

Verducci P., Morfologia architettonica e comportamento sismico. Criteri progettuali e tecniche innovative per la protezione sismica, in “Progetto vs Costruzione. Temi, riflessioni, approcci” a cura di Paolo Verducci, Gangemi editore, Roma 2004.

Verducci P., La lenta costruzione del progetto. Dalla fase ideativa all’organizzazione del cantiere, in “Progetto vs Costruzione. Temi, riflessioni, approcci”, a cura di Paolo Verducci, Gangemi Editore, Roma 2004.

Verducci P., (a cura di) Architetture di classe A. Strumenti e metodi progettuali per la realizzazione di edifici a basso impatto ambientale, Morlacchi Editore, Perugia 2012.

Verducci P., Desideri U., Architecture, urban design, energetic systems.Design of eco-sustainable industrial parks with very low environmental impact, reduced use of water and energy resources and optimized waste management, Morlacchi Editore, Perugia 2012

Verducci P., (a cura di) Il progetto d’architettura tra ricerca e costruzione, Morlacchi Editore, Perugia 2010, presentazione di Francesco Cellini, contributi di Angelo Torricelli e Sara Protasoni.

Verducci P., Light timber structures. The platform system in residential construction in Canada: current applications.Strutture leggere in legno. L’applicazione del sistema Platform Frame nell’edilizia residenziale canadese, Morlacchi editore, Perugia 2008 (presentazione di Lorenzo Pignatti)..

Verducci P., (a cura di), Il Progetto nel recupero, Atti del convegno tenutosi alla Facoltà, di Ingegneria di Perugia, 28 Febbraio 2007, Morlacchi Editore, Perugia 2008.

Verducci P., (a cura di), Progetto vs Costruzione. Temi, riflessioni, approcci, Gangemi Editore, Roma 2004.

Verducci P., Il progetto dell’immateriale. Il percorso della trasparenza attraverso la storia, i materiali, le tecnologie, Margiacchi-Galeno Editore, Perugia 1997 (presentazione di Francesco Cellini).



Testi di riferimento – Bibliografia generale

AA.VV., ll Corbusier, enciclopedia, Electa, Milano 1988.

Alberti L.B.,De Pictura (Basilea, 1540), ed. Milano 1804.

Ando T., Sul Progetto di Architettura, in “Domus” n. 738.

Brandi C., Struttura e architettura, Reprints Einaudi, Torino 1975.

Cellini F.,Le forme naturalistiche in arhitettura, in “Raccolta delle lezioni e del materiale didattica del Corso d’Arte dei Giardini 1993 – 94” a cura di Rosa Bellanca, Maria Luisa Felli, Valentina Sabella.

Cellini F., D’AmatoC., Mario Ridolfi, Manuale delle tecniche costruttive del costruire. Il ciclo delle Marmore, Documenti di Architettura, Elemond, Milano 1997.

Frampton K., Storia dell’architettura moderna, Zanichelli Editore, Bologna 1986.

Focillon H., La vita delle forme, Einaudi editore, Torino 1987.

Gabetti R., Imparare l’architettura, Scritti scelti sul sapere architettonico, EditoreUmberto Allemandi & C., Torino 1997.

Gabetti R., Case & Chiese, Scritti scelti sul sapere architettonico, EditoreUmberto Allemandi & C., Torino 1998.

Giedion S., Spazio, tempo, architettura, Milano, Hoepli, 1965.

Giedion S., Le tre concezioni dello spazio, Dario Flaccovio Editore, Palermo 1998.

Jammer M., Storia del concetto di spazio, Feltrinelli, Milano 1966.

Kandiskij W., Il problema delle forme, in Wassily Kandiskij

Kandiskij W., Punto Linea Superficie, Adelphi edizioni, Milano 1996.

Kandiskij W., Lo spirituale nell’arte, SE srl, Milano 1996

Kruft H-W., Storia delle teorie architettoniche. Dall’Ottocento a oggi, Editori Laterza, Bari 1987

Purini F., Comporre l’architettura, Editori Laterza, Bari 2001.

Purini F., La misura dell’architettura, Editori Laterza, Bari 2008.

Pevsner N., Storia dell’architettura Europea, Universale Laterza, Roma-Bari 1974.

Pevsner N., Fleming J., Honour H., Dizionario di Architettura, Giulio Einaudi Editore, Torino 1981.

Quaroni L., Progettare un edificio (otto lezioni di architettura), Mazzotta Editore, Milano 1977.

Ragon M., Storia dell'architettura e dell’urbanistica moderna, Roma, Editori Riuniti, 1964.

Rossi P.O., La costruzione dello spazio architettonico, Editore Laterza, Bari 1996

Schulze F., Mies van der Rohe, Jaca Book Editore, Milano 1989.

Sitte C., L’arte di costruire la città, Jaca book, Milano 1988

Tafuri M., Dal Co F., Architettura Contemporanea, Milano 1976.

Vitruvio M. P., De Architettura II, Libro X, parte V, Einaudi Editore, Torino 1997.

Zevi B., Il linguaggio moderno dell’architettura, Einaudi, Torino 1973.

Zevi B., Saper vedere l’architettura, Einaudi, Torino 1948.

Riferimenti bibliografici - Architettura a basso impatto ambientale

AA.VV., Progettare l’energia. La sfida delle fonti energetiche pulite, rinnovabili, sicure per l’uomo e per l’ambiente, Sperling e Kupfer, Cles (Trento) 2008. AA.VV., Costruire sostenibile, il Mediterraneo, catalogo della Mostra-Convegno organizzata al Saie 2001, Alinea, Firenze 2002.

Dall’O’ G., Gamberale M., Silvestrini G., a cura di, Manuale di certificazione energetica degli edifici. Norme, procedure e strategie d’intervento, Manuali di progettazione sostenibile, Edizioni Ambiente, Città di Castello (Pg-Italia), 2008

Dierna S., Orlandi F., Ecoefficienza per la città diffusa, Linee guida per il recupero energetico e ambientale degli insediamenti infornali della periferia romana, Alinea Editrice, Firenze 2009.

Gauzin-Muller D., Architettura sostenibile, 29 esempi europei di edifici e insediamenti ad alta qualità ambientale, Edizione Ambiente, Milano 2003.

Guzowski M., Architettura a zero emissioni, verso un futuro ad energia solare, Logos editore, 2010.

Lantschner N., Casa Clima, Vivere nel più , Edition Raetia, Bolzano 2006.

Minguzzi G., a cura di, Architettura sostenibile, processo costruttivo e criteri biocompatibili, Skira Editore, Ginevra-Milano 2006

Nicoletti M., L’approccio passivo quale stimolo alla forma architettonica, in “Ecosistemica, L’equilibrio ambientale della città”, (a cura di M. Nicoletti), Gangemi editore, Roma 1998

Sassi P., Strategie per l’architettura sostenibile, i fondamenti di un nuovo approccio al progetto, Edizioni Ambiente, Milano 2008.

Spagnolo M., Efficienza energetica nella progettazione. Energie rinnovabili, bioclimatica, nuove tecnologie, normativa, Dei Edizioni, Roma 2007

Schittich C., a cura di, Architettura solare, visioni, strategie, concetti, Birkauser Edition Detail, Basilea 2003.

Schittich C., a cura di, Involucri edilizi, progetti, strati funzionali, materiali, Birkauser Edition Detail, Basilea 2003.
Educational objectives The course places the building structure at the center of the design experience.
Its main educational goal is to prepare students to be able to manage the entire process leading to the production of a quality building in a specific environment: from concept to construction to interactions with the environment, focusing on the conditions of habitability, the consistency between formal choices, structural, typological, constructive energy.
Prerequisites Architectural design.

Architecture and Architectural Composition 1.

Technical Architecture 2, Technical Architecture 2
Teaching methods Theoretical lessons andpractical exercises
Other information Applied exercises

The themes of applied exercises, which will cover the main techniques and compositional strategies discussed in the lectures and the architectural design of a building of quality, low environmental impact, will be assigned by the teacher.

Both the exercises that the design of the building will be carried out individually. Group examinations are not allowed.

In summary exercises, closely aligned with the theoretical lessons are divided into two stages: 1. the first phase will be devoted to the study of the main techniques and compositional strategies discussed in class during the first teaching unit (via ex-tempore to be realized in classroom and on the basis of simple design themes assigned by the teacher) 2. the second phase will involve the design of a building quality (to be set with bioclimatic criteria) in a specific environment. The area and the theme will be assigned by the teacher. Students should practice using the freehand drawing and in the line and the team and in the production of small plastic study. The format of the drawings and the plastic will be in A3. All drawings and scale models to study products during exercises of the course and during the hours of laboratory will be stamped and signed by the teacher and will be part of the file to take the exam.

As for the design development of the building, only after extensively described and evaluated every single element of the project through sketches, drawings and small model ruler and square was admitted to the passage Cad. The return to a mode 'craft' project , at least in the concept phase, it also aims to clear up some common myths that 'sees' the use of CAD / Pc as a tool to shorten the 'Via Crucis', mentioned by Mario Ridolfi (see Cellini F., D’Amato C.,Mario Ridolfi, Manuale delle tecniche costruttive del costruire. Il ciclo delle Marmore, Documenti di Architettura, Elemond, Milano 1997.).

Beginning to design directly to the CAD, in fact, you will have to build the design in 1:1 scale with very little chance to approximate the design idea, on the contrary it is precisely this approximation and progressive refinement, freeing the mind to change the idea itself and that is fundamental to the slow construction of the project, and then functional for the correction of possible errors (see P. Verducci, The slow construction of the project. From the design stage to the organization of the yard, in "Verducci P., La lenta costruzione del progetto. Dalla fase ideativa all’organizzazione del cantiere,in “Progetto vs Costruzione. Temi, riflessioni, approcci”, a cura di Paolo Verducci, Gangemi Editore, Roma 2004, p. 147-157).

The revisions will take place simultaneously in lessons or in any days and times notified by the teacher.

The revisions will take place on the basis of all the material produced, even provisionally.

The examination as mentioned above is individual is consists of the preparation, presentation and exposure of the material produced. In summary, the design work required for the Course of Architecture and Composition 2 and the Laboratory of Architecture and Composition 2 project will consist of:

1. a dossier drawn up with technical A3 traditional representative, consisting of text comments, sketches, drawn interim (which will be delivered in hard copy original) and includes both the tutorials on techniques and compositional strategies and both sketches and drawings from the design stage of the project the building;

2. study made of plastic base (heavy cardboard or wooden tablet) A3 (both those produced in the first and in the second phase);

3. project building / minimum five boards designed to Cad A1 size (59. 4 cm to 84.1 cm), including: framing floor plan 1:500, 1:200, plans, elevations and sections in 1:100 scale, patterns and bioclimatic constructive solutions in 1:50 scale, at least one 3D view and a definitive plastic 1:100 scale (the drawings must be paginated horizontally and must be delivered on CD in the formats DWG, complete with CTB, and the jpg images: for each table, there must be a folder full of everything, on the cover of the CD will be reported surname, first name, phone, e-mail address of the student, course name, academic year).

4. where required, each student must submit a summary report on the contents of integrative seminar initiatives, which will be discussed in the review.
Learning verification modality Knowledge of the maintheories and techniques ofarchitectural composition.Designing aquality buildingina specificenvironment,focusing onthe living conditions,the consistency betweenformal choices, structural,typological,constructiveenergy.
Extended program In theory lessons, divided into two teaching units, will address the following topics:

Teaching Unit 1: architectural theory and compositional techniques

The concept of building structure (building / district / city). Structure and architecture. The relationship with history. The architecture come from architecture. The three conceptions of architectural space. Type and model. Form and structure. The meaning of the materials. Tectonics and architectural space. Architectural expression and organization of the parties. Paths, forms, static and dynamic proportions. Simple shapes. Axial symmetry symmetrical and balanced. Combinations and overlapping. Translations, rotations, joints. Contrasts and oppositions. The concepts of 'metaphor'. Dynamic volumes and spatial geometries. Transparency and dematerializations.


Teaching Unit 2: the technical dimension of architecture and the reduction of environmental impact

Context and architectural identity. Construction principles (simple and complex) and typological structures. The issue of energy efficiency and reduce environmental impact. The role of renewable energy in the enhancement of the existing. Criteria and design methods to reduce energy consumption and the reduction of seismic risk. Orientation, climate and relationship with the context. Enclosures, shells and shells. Ventilation and natural lighting for improving the architectural quality of the buildings.

ARCHITECTURE AND COMPOSITION 2 - LABORATORY

Code 70089404
CFU 4
Teacher Paolo Verducci
Teachers
  • Paolo Verducci
Hours
  • 80 ore - Paolo Verducci
Learning activities Caratterizzante
Area Progettazione architettonica e urbana
Academic discipline ICAR/14
Type of study-unit Obbligatorio (Required)

HISTORY OF CONTEMPORARY ART

Code 70011403
CFU 3
Teacher Fabio Marcelli
Teachers
  • Fabio Marcelli
Hours
  • 40 ore - Fabio Marcelli
Learning activities Affine/integrativa
Area Attività formative affini o integrative
Academic discipline L-ART/03
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Condividi su