Unit LITERATURE FOR CHILDREN
- Course
- Primary teacher education
- Study-unit Code
- A000638
- Curriculum
- In all curricula
- Teacher
- Maria Filomia
- CFU
- 9
- Course Regulation
- Coorte 2019
- Offered
- 2022/23
- Type of study-unit
- Obbligatorio (Required)
- Type of learning activities
- Attività formativa integrata
WORKSHOP ON EDUCATION FOR READING
Code | A000640 |
---|---|
CFU | 1 |
Teacher | Giovanna Farinelli |
Teachers |
|
Hours |
|
Learning activities | Caratterizzante |
Area | Letteratura per l’infanzia |
Academic discipline | M-PED/02 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Language of instruction | Italian |
Contents | Education in expressive reading of the main European classics of children's literature. |
Reference texts | Choice of readings: - Carlo COLLODI, Le avventure di Pinocchio, Milano, Mondadori, 2019, pp. 264. - ESOPO, Favole, a cura di Cecilia Benedetti, Milano, Modadori, 2016, pp. 432. - Emma PERODI, Le novelle della nonna, Vedano Olona VA, Crescere, 2020, pp. 592. - Charles PERRAULT, I racconti di Mamma l’Oca, trad. it. Elena Giolitti, Torino, Einaudi, 1992, pp.VIII+336. - Isaac Bashevis SINGER, Maurice SENDAK, Zlateh la capra e altre storie, trad. it Elisabetta Zevi, Milano, Adelphi, 2021, pp. 102. - Italo SVEVO, Una burla riuscita. Le favole, intr. Matteo Palumbo, Santa Maria Capua Vetere CE, Spartaco, 2022, pp. 136. - Lev Nikolaevic TOLSTOJ I quattro libri di lettura, trad. it. Agostino Villa, Torino, Einaudi, 1994 (1964), pp. XXXII+320. - Oscar WILDE, Il principe felice e altri racconti, trad. it. Masolino d’Amico, Milano, Mondadori, 2019, pp. 144 (ed. or. The Happy Prince and Other Stories, New York, HarperCollins 2015). REFERENCE TEXTS: - Gianni RODARI, Grammatica della fantasia. Introduzione all’arte di inventare storie, Torino Einaudi Ragazzi, 2013, pp. 208. - Luca SERIANNI, Grammatica italiana. Italiano comune e lingua letteraria, con la collaborazione di Alberto CASTELVECCHI, Torino, UTET Università, 1991, pp. 768. - A. J. THOMSON, A. V. MARTINET, A Practical English Grammar, Oxford, Oxford University Press, 1986. |
Educational objectives | Ability to apply the acquired skills both in tasks that in problems |
Prerequisites | Attendance of the Children's Literature course |
Teaching methods | Teamwork laboratory |
Other information | Compulsory attendance. At least 80% of lessons |
Learning verification modality | Teamwork laboratory |
Extended program | A pedagogy of speech and language, through the main European classics of children's literature, both in Italian and in English, to enhance the knowledge of grammar (phonology, morphology, syntax, lexicology, etymology) for an authentic promotion of the ability to expressive reading that allows a deep understanding of the meaning of the text. |
LITERATURE FOR CHILDREN
Code | A000639 |
---|---|
CFU | 8 |
Teacher | Maria Filomia |
Teachers |
|
Hours |
|
Learning activities | Caratterizzante |
Area | Letteratura per l’infanzia |
Academic discipline | M-PED/02 |
Type of study-unit | Obbligatorio (Required) |
Language of instruction | Italian |
Contents | l'approccio psico-pedagogiche alla letteratura per l'infanzia;l'importanta della letteratura nello sviluppo della personalità; Scelta e evalutazione del libro per l'età evolutiva;La fiaba tradizionale; i classici della letturatura per l'infanzia; gli autori di svolta; l'odierna produzione editoriale per l'infanzia; |
Reference texts | S. Barsotti, L. Cantatore (a cura di), Letteratura per l'infanzia. Temi, forme e simboli della contemporaneità, Roma, Carocci, 2019 F. Danila, Raccontare il genere. Nuovi modelli identitari nell'albo illustrato, Milano, Unicopli,2022 |
Educational objectives | L'insegnamento concorre alla realizzazione degli obiettivi formativi del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria in particolare permettendo di conoscere i principali generi di letteratura per l'infanzia anche in termini storico-letterari; conoscere le categorie pedagogiche di approccio alla letteratura per l'infanzia; è in grado di compiere scelte consapevoli nell'ambito dei prodotti editoriali della letteratura per l'infanzia |
Prerequisites | non è richiesto nessun prerequisito |
Teaching methods | Teacher up front lessons, exercises, group work, seminars with writers and experts. |
Other information | The programme is the same for non-attending students |
Learning verification modality | The final assessment consists of an oral exam on the entire syllabus. |
Extended program | Lo studente deve studiare i testi proposti, inoltre per sostenere l'esame è necessario: leggere un'opera di narrativa scelta tra i classici della letteratura per l'infanzia; 5 fiabe nella versione tradizionale; recensire un'opera di letteratura per l'infanzia di recente pubblicazione |