Unit LITERATURE FOR CHILDREN

Course
Primary teacher education
Study-unit Code
A000638
Curriculum
In all curricula
Teacher
Maria Filomia
CFU
9
Course Regulation
Coorte 2019
Offered
2022/23
Type of study-unit
Obbligatorio (Required)
Type of learning activities
Attività formativa integrata

WORKSHOP ON EDUCATION FOR READING

Code A000640
CFU 1
Teacher Giovanna Farinelli
Teachers
  • Giovanna Farinelli
Hours
  • 15 ore - Giovanna Farinelli
Learning activities Caratterizzante
Area Letteratura per l’infanzia
Academic discipline M-PED/02
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Language of instruction Italian
Contents Education in expressive reading of the main European classics of children's literature.
Reference texts Choice of readings:
- Carlo COLLODI, Le avventure di Pinocchio, Milano, Mondadori, 2019, pp. 264.
- ESOPO, Favole, a cura di Cecilia Benedetti, Milano, Modadori, 2016, pp. 432.
- Emma PERODI, Le novelle della nonna, Vedano Olona VA, Crescere, 2020, pp. 592.
- Charles PERRAULT, I racconti di Mamma l’Oca, trad. it. Elena Giolitti, Torino, Einaudi, 1992, pp.VIII+336.
- Isaac Bashevis SINGER, Maurice SENDAK, Zlateh la capra e altre storie, trad. it Elisabetta Zevi, Milano, Adelphi, 2021, pp. 102.
- Italo SVEVO, Una burla riuscita. Le favole, intr. Matteo Palumbo, Santa Maria Capua Vetere CE, Spartaco, 2022, pp. 136.
- Lev Nikolaevic TOLSTOJ I quattro libri di lettura, trad. it. Agostino Villa, Torino, Einaudi, 1994 (1964), pp. XXXII+320.
- Oscar WILDE, Il principe felice e altri racconti, trad. it. Masolino d’Amico, Milano, Mondadori, 2019, pp. 144 (ed. or. The Happy Prince and Other Stories, New York, HarperCollins 2015).

REFERENCE TEXTS:
- Gianni RODARI, Grammatica della fantasia. Introduzione all’arte di inventare storie, Torino Einaudi Ragazzi, 2013, pp. 208.
- Luca SERIANNI, Grammatica italiana. Italiano comune e lingua letteraria, con la collaborazione di Alberto CASTELVECCHI, Torino, UTET Università, 1991, pp. 768.
- A. J. THOMSON, A. V. MARTINET, A Practical English Grammar, Oxford, Oxford University Press, 1986.
Educational objectives Ability to apply the acquired skills both in tasks that in problems
Prerequisites Attendance of the Children's Literature course
Teaching methods Teamwork laboratory
Other information Compulsory attendance. At least 80% of lessons
Learning verification modality Teamwork laboratory
Extended program A pedagogy of speech and language, through the main European classics of children's literature, both in Italian and in English, to enhance the knowledge of grammar (phonology, morphology, syntax, lexicology, etymology) for an authentic promotion of the ability to expressive reading that allows a deep understanding of the meaning of the text.

LITERATURE FOR CHILDREN

Code A000639
CFU 8
Teacher Maria Filomia
Teachers
  • Maria Filomia
Hours
  • 48 ore - Maria Filomia
Learning activities Caratterizzante
Area Letteratura per l’infanzia
Academic discipline M-PED/02
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Language of instruction Italian
Contents l'approccio psico-pedagogiche alla letteratura per l'infanzia;l'importanta della letteratura nello sviluppo della personalità; Scelta e evalutazione del libro per l'età evolutiva;La fiaba tradizionale; i classici della letturatura per l'infanzia; gli autori di svolta; l'odierna produzione editoriale per l'infanzia;
Reference texts S. Barsotti, L. Cantatore (a cura di), Letteratura per l'infanzia. Temi, forme e simboli della contemporaneità, Roma, Carocci, 2019
F. Danila, Raccontare il genere. Nuovi modelli identitari nell'albo illustrato, Milano, Unicopli,2022
Educational objectives L'insegnamento concorre alla realizzazione degli obiettivi formativi del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria in particolare permettendo di conoscere i principali generi di letteratura per l'infanzia anche in termini storico-letterari; conoscere le categorie pedagogiche di approccio alla letteratura per l'infanzia; è in grado di compiere scelte consapevoli nell'ambito dei prodotti editoriali della letteratura per l'infanzia
Prerequisites non è richiesto nessun prerequisito
Teaching methods Teacher up front lessons, exercises, group work, seminars with writers and experts.
Other information The programme is the same for non-attending students
Learning verification modality The final assessment consists of an oral exam on the entire syllabus.
Extended program Lo studente deve studiare i testi proposti, inoltre per sostenere l'esame è necessario:
leggere un'opera di narrativa scelta tra i classici della letteratura per l'infanzia; 5 fiabe nella versione tradizionale; recensire un'opera di letteratura per l'infanzia di recente pubblicazione
Condividi su