Unit PLANNING AND ORGANIZATION OF SOCIO-EDUCATIONAL SERVICES

Course
Sciences of education
Study-unit Code
A001616
Curriculum
Educatore professionale socio-pedagogico
Teacher
Rosario Salvato
CFU
9
Course Regulation
Coorte 2021
Offered
2023/24
Type of study-unit
Obbligatorio (Required)
Type of learning activities
Attività formativa integrata

DESIGN LABORATORY AND ORGANIZATION OF SOCIO-EDUCATIONAL SERVICES

Code A001619
CFU 1
Teacher Alessia Signorelli
Teachers
  • Alessia Signorelli
Hours
  • 12 ore - Alessia Signorelli
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline pedagogiche e metodologico-didattiche
Academic discipline M-PED/03
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Language of instruction Italian
Contents Il laboratorio intende mettere gli studenti in condizione di sperimentare, attraverso un lavoro di gruppo guidato e strutturato, cosa significa progettare un servizio socio - educativo.
Reference texts Cottini, L. (2022) Didattica speciale per l’educatore socio – pedagogico, Roma: Carocci

Orlando, V., Zampetti, A. (2018) Progettazione educativa – Competenza progettuale dell’educatore professionale – Roma: LAS

Traverso, A. (2022) Metodologia della progettazione educativa – Competenza, strumenti e contesti, Roma: Carocci
Educational objectives Le principali competenze acquisite saranno:
- saper progettare un servizio socio - educativo prendendo in considerazione gli aspetti educativi ma anche organizzativi (attenzione alle risorse umane disponibili, scelte metodologiche e didattiche, controllo e distribuzione del budget);
- Saper interpretare correttamente le richieste di eventuali bandi per la proposta di progettazione di servizi socio - educativi
- Sviluppare abilità di lavoro in team: comunicazione, saper mediare, abilità di Problem-solving;
Prerequisites Conoscenze relative agli assi portanti della programmazione regionale nell’ambito dei servizi, all' organizzazione dei servizi socio-educativi, al
concetto di educazione permanente, consapevolezza del ruolo dell'educatore nei servizi, la sua professionalità e i percorsi di formazione.
Teaching methods Lavoro di gruppo
Other information Nessuna
Learning verification modality Al termine del laboratorio, i gruppi esporranno il loro progetto, fornendo informazioni e giustificazioni sulle metodologie scelte rispetto alla creazione del servizio progettato

"Gli studenti e le studentesse con disabilità e/o con DSA sono invitati/e a visitare la pagina dedicata agli strumenti e alle misure previste e a concordare preventivamente quanto necessario con il/la docente (https://www.unipg.it/disabilita-e-dsa)".
Extended program Saper analizzare un format per la proposta di servizio;
L'importanza del lavoro in team
Obiettivi Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile Istruzione di qualità, salute e benessere, ridurre le disuguaglianze

PLANNING AND ORGANIZATION OF SOCIO-EDUCATIONAL SERVICES

Code A001618
CFU 8
Teacher Rosario Salvato
Teachers
  • Rosario Salvato
  • Alessia Signorelli (Codocenza)
Hours
  • 36 ore - Rosario Salvato
  • 12 ore (Codocenza) - Alessia Signorelli
Learning activities Caratterizzante
Area Discipline pedagogiche e metodologico-didattiche
Academic discipline M-PED/03
Type of study-unit Obbligatorio (Required)
Language of instruction Italian
Contents The organization of social and educational services, particularly on planning in the area of the welfare politics. Programmatic indications in Welfare II Plan. Social-educational services as a network of protection for the person. The educator as the main professional role in teamwork.
Reference texts Maccario D., Le nuove professioni educative. La didattica nei servizi socio-culturali e assistenziali, Carocci, Roma 2005.

Caracciolo R., Educazione permanente e didattiche per l’adulto, Morlacchi, Perugia 2013.

I Piano Sociale della Regione Umbria (2000-2012), II Piano Sociale della Regione Umbria (2010-2012) and Nuovo Piano Sociale della Regione Umbria (2017-2019) are required.
Available at: www.sociale.regione.umbria.it
Educational objectives Knowing basics and guidelines about Welfare Program II, by Regione Umbria. Knowing the organization of social and educational services.Learning how an educator works, his professional role in teamwork, his educational background and the lifelong learning strategies.
Prerequisites Nothing
Teaching methods The course is made up of:
- Classes (compulsory) on all themes of the course
- workshops and practice for those students who attend in order to make a socio-educational project.
Other information Attendance is not compulsory but advisable.
Learning verification modality Lecture. Oral examination.
The test, which is oral and lasts about 15/20 minutes, is aimed at checking the knowledge students have acquired during the course, the ability to elaborate and internalize the contents, the ability to communicate and use the proper vocabulary.
Extended program The course focuses on the organization of social and educational services, particularly on the planning in the area of the social politics, with particular attention to Regione Umbria, reflecting on the results of the notable experience of the Welfare I° Plan, and at the same time delineating the programmatic indications that led to the definitive editing of the Welfare II° Plan and to the proposals for the elaboration and activation of the Welfare III° Plan.
Particular attention is paid to the organization of the sociological-educational services as a network of protection for the person, and to the educator as the main professional role in teamwork.
Condividi su